Vilkår og betingelser

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er Pergolux Norge AS, Idrettsvegen 93 5353 STRAUME, kontakt@pergolux.no, 474 86 033, 925 830 798, og betegnes i det følgende som  selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen

Alle våre priser er i norske kroner inklusiv 25 % mva. Bor du på Svalbard, Jan Mayen, de norske bilandene eller i utlandet (gjelder ikke Danmark, Finland eller Sverige) får du fritak for mva. Vi har ingen skjulte gebyrer eller avgifter, og du betaler kun for det du kjøper.  Vi tar forbehold om trykkfeil og endring av priser og spesifikasjoner uten varsel.

Vi tilbyr ulike trygge betalingsmåter. Du kan velge mellom følgende løsninger:

Kortbetaling
Betal trygt og enkelt med ditt VISA eller MasterCard kort.

Klarna faktura
Varen blir sendt med en faktura med 14 dagers betalingsfrist. Du vil bli bedt om å taste personnummeret ditt for at Klarna skal klare å kredittsjekke deg. Klarna vil gjøre et automatisk mikrooppslag (begrenset informasjonsinnhenting) som tar ca. ett sekund. Oppslaget gjør de for å verifisere personopplysningene og godkjenne kjøpet. For mer informasjon se https://klarna.com/no

Klarna konto
Klarna tilbyr delbetaling. Det vil si at du selv kan velge hvor mye du vil betale hver måned. En annen fordel er at om du har kjøpt flere produkter, blir det opprettet en Klarna konto, og du vil kun få en faktura for alle dine kjøp. Du vil bli bedt om å taste personnummeret ditt for at Klarna skal klare å kredittsjekke deg. Klarna vil gjøre et automatisk mikrooppslag (begrenset informasjonsinnhenting) som tar ca. ett sekund. Oppslaget gjør de for å verifisere personopplysningene og godkjenne kjøpet. For mer informasjon se https://klarna.com/no

Du må alltid oppgi din folkeregistrerte adresse når du handler med Klarna faktura eller Klarna konto.

Rabattkoder

Det kan maksimalt benyttes én rabattkode per kjøp i vår nettbutikk med mindre kjøper har en særskilt skriftlig avtale med en av våre selgere.

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen må derfor skje skriftlig via angrerettskjema.

For å angre kjøpet/avbestille ordre skal kjøper fylle ut angrerettskjema/avbestillingsskjema. Dette finner du her. Du vil også få tilsendt dette skjemaet om du kontakter oss per e-post eller telefon for avbestilling.

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.


Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

9. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelseheve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Levering

Frakt
Våre fraktpriser beregnes automatisk i kassen når du skriver inn ditt postnumer. Vår leverandør er Bring og du vil derfor bli informert av dem når varen din er ankommet.

Frakt vil normalt være 3-10 arbeidsdager på produkter som er på lager. Ved forhåndbestilling vil estimert leveringsdato være oppgitt på produktsiden. Estimerte leveringsdatoer er basert på infomasjon fra våre fraktleverandører og vi tar derfor forbehold om at endringer kan forekomme.

Vi gjør også oppmerksom på at noen adresser kan kreve kranbil for at leveransen skal kunne gjennomføres til oppgitt leveringsadresse. Det vil i slike tilfeller komme et krantillegg i tillegg til fraktkostnaden, som faktureres kunde.

Retur
Ønsker du å returnere en vare du har bestilt hos oss må du selv betale returkostnadene. Har du mottatt en vare med feil eller mangler kan du kontakte oss så sender vi et nytt produkt eller finner en god løsning.